Stichting Dare, adoptie, projecten, school, scholing Afrika

Samburu vrouwendorp

2007: Bibliotheek voorzien van boekenkasten, boeken en speelgoed

Het vrouwendorp wordt bevolkt door ca. 60 vrouwen met hun 150-160 kinderen.

De vrouwen zijn om diverse redenen uit hun familie en gemeenschap verstoten. Vroeger gebeurde dit vaak als ze een relatie hadden met Engelse soldaten die Kenia lange tijd “bezet” hielden. Tegenwoordig is de reden vaak verkrachting, ontering, huiselijk geweld, etc… Daarvoor worden de vrouwen verstoten door hun man, ouders en dorp. Ze verkeren dan in acuut levensgevaar en zijn niet meer veilig in hun oude omgeving.

De bibliotheek die een centrale rol speelt bij de educatie van de kinderen in het dorp had behoefte aan boekenkasten zodat de boeken fatsoenlijk konden worden opgeslagen en daarmee een stuk langer meegaan. Het klimaat is enerzijds warm, maar soms ook erg vochtig. Als boeken dan op een stapel liggen vallen ze snel ten prooi aan allerlei insecten en schimmels. Boeken zijn het intellectuele kapitaal van de gemeenschap. Een goede opslag stelt dit kapitaal veilig.

We hebben ook een aantal boeken aangeschaft en wat speelgoed waarmee kinderen in het dorp samen kunnen spelen.