'Ik heb erg goed nagedacht over jullie advies,
en ik waardeer het oprecht.'

Klaas & Els - 2 maart 2018
Cynthia blijft heel erg verlegen en lijkt daarin erg op haar moeder. We hadden gehoopt dat dit zou veranderen als ze alle dagen intern op school verblijft en daardoor iets van haar verlegenheid zou verliezen.

Net al vorig jaar blijven we ons echt zorgen maken om Cynthia. In Form 1 is ze begonnen met een mooie B score om daarna af te zakken naar een erg magere D score gemiddeld. (De hoogste score is een A+ en een E- is de laagste score). Deze score is helaas ook vorig jaar in Form 2 niet veranderd. Afgelopen januari mocht ze toch beginnen aan Form 3.

Velen denken dat ze wel de potentie heeft, maar dat het er op een of andere manier niet echt uit komt. De reden daarvan blijft vooralsnog een raadsel.
Volgens Keniaans gebruik heeft Peter haar stevig aangesproken door te melden dat het komend jaar in Form 3 bepalend zal zijn voor haar toekomst. Worden de resultaten niet beter dan is het waarschijnlijk beter dat we stoppen met de sponsoring. Dan kunnen we het geld beter gebruiken voor iemand die wel haar of zijn talenten gebruikt en dus in de toekomst meer kan betekenen voor hun gemeenschap. Spannend, we wachten af.

Cynthia - 2 maart 2018 (rechtstreeks vertaald vanuit het origineel)
Mijn naam is Cynthia Jepkogei Komen, ik ben 17 jaar oud en als laatste geboren in een gezin van acht kinderen, twee jongens en zes meisjes. Ontvang de warme groeten van mijn ouders, broers en zussen en van mij. Hoe gaat het met jullie sinds we elkaar voor het laatst hebben ontmoet op het Klaas-feest twee dagen geleden?

Ik zit op de middelbare school van Anin Girls en zit momenteel in Form 3. Ik vind mijn school leuk vanwege de goede moraal die studenten gewoonlijk hebben en meer nog de waardigheid die ik nu in mijn gedachten heb dat ik op een dag bij de top van de Anin school mag behoren en dat ik daarna als een succesvol persoon door het leven mag gaan, als voorbeeld voor mijn broers en zussen en andere leden van mijn gemeenschap.
Mijn hobby is dat ik het vooral leuk vind om in mijn vrije tijd romans te lezen en daarvan een samenvatting te maken van wat ik heb geleerd tijdens elke leessessie waarover de schrijver sprak.
Mijn rolmodellen zijn jullie, mijn sponsors. Mag ik jullie bedanken voor de ondersteuning die jullie bieden, als een soort familie om mij te helpen om op een hoger niveau te komen. Mag God u genade schenken voor een lang leven. Ik beloof jullie ijverig te zijn in alles wat ik doe, zodat mijn toekomst goed zal zijn en ik ook andere leden van mijn gemeenschap met een handicap of vanuit een bescheiden achtergrond kan helpen. Laat me hier stoppen met schrijven, met een laatste opmerking dat ik jullie niet zal teleurstellen in alles wat ik doe.

Hoogachtend,
Cynthia

Klaas & Els - 22 juli 2017

Vorig jaar (in Form 1) hebben we ons redelijk zorgen gemaakt over Cynthia. Ze had aanpassingsmoeilijkheden, alle dagen van huis in een nieuwe omgeving. Dat werd helaas ook zichtbaar in haar resultaten, een magere D score.

Gelukkig is het dit jaar een stuk beter, de resultaten kruipen langzaam richting een C score. Haar klassenleraar is tevreden en heeft vertrouwen voor de toekomst. Cynthia oogde ook veel zelfverzekerder tijdens ons bezoek.

28 oktober 2016

Ik ben Cynthia Komen. Ik studeer aan de Anin Meisjes Hogeschool. Op dit moment zit ik in het eerste jaar.

De reden waarom ik deze brief schreef is dat ik jullie mijn hartelijke groeten wil doen en ook die van mijn familie. Ik dank God dat hij mij jullie als een soort 2e familie heeft gegeven. Ik hoop dat het goed gaat met jullie.

Ik heb erg goed nagedacht over jullie advies, ik zal proberen om mijn positie op school te vinden en nog beter mijn best doen om betere resultaten te halen.

Ik kom uit een gezin met 8 kinderen. Mijn vader en moeder leven gelukkig nog. Ik heb 2 broers en 6 zussen. Ik ben de jongste thuis.  Mijn ouders zijn kleine boeren die proberen door hard werken ons zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ik dank jullie heel hartelijk voor jullie hulp, specifiek voor het schoolgeld. Ik zal mijn uiterste best doen om jullie niet teleur te stellen. Sinds jullie deze organisatie hebben heeft het onze ouders zo erg geholpen. Vooral omdat ze een probleem hadden om ons schoolgeld te betalen, maar als gevolg van jullie hulp voelen we ons zo gelukkig en dankbaar.

​Jullie liefhebbende,

Cynthia.