Stichting Dare, vrijwilligerswerk, kinderen ontwikkeling, scholing derde wereld land, arm land, afrika, donkere mensen, scholing, studie

De projecten van Stichting Dare

Stichting DARE verbindt zich bij voorkeur voor langere tijd aan één project.

Dat is ook de reden dat we al vanaf het jaar 2007 betrokken zijn bij ons doorlopend project in Kenia, wat intussen ons gehele budget aan financiële middelen behelst.

In het jaar 2007 zijn we begonnen met het ondersteunen van de Kayoi Primary School in Kessup, Iten (vlak bij Eldoret in het westen van Kenia).

Dat heeft vorm gekregen door een aantal jaren lokaal schoolboeken te kopen tot in de behoefte was voorzien. Natuurlijk hoorde daar ook de nodige speelgoed bij voor alle klassen. In die zelfde tijd is er ook een grote watertank met wasgelegenheid voor alle kinderen gebouwd en is er compleet nieuw schoolmeubilair voor alle klassen, incl. bureaus en kasten voor de leraren, aangeschaft. Als laatste project zijn er nieuwe spoeltoiletten gebouwd voor alle kinderen, incl. een septictank voor opvang en mogelijk hergebruik.

Gedurende die begin jaren hebben we twee 'uitstapjes' gemaakt naar andere projecten:

• In het jaar 2007 zijn we naar het vrouwendorp in het noorden van Kenia geweest om daar eenmalig hulp te bieden d.m.v. schoolmiddelen en speelgoed voor de 150 kinderen.

• Van 2014 tot aan 2016 hebben we samengewerkt met de Stichting Twiga die heel goed werk doet in het noorden van Tanzania. (www.stichtingtwiga.nl)

De vraag kwam wat we verder konden doen nu bleek dat de behoefte in materiele zin min of meer waren volbracht bij de Kayoi Primary School. We hebben serieus overwogen om een ander, compleet nieuw project te zoeken. Dat bleek geen gemakkelijke opgave. Waar vind je die? Wie gaat dat lokaal begeleiden? Is dat safe? Vele vragen die moeilijk te beantwoorden waren.

Omdat kennis zeer bepalend is voor iemands toekomst, hadden wij al een Scholarship in het leven geroepen. Dat heeft ons er uiteindelijk toe gebracht om daarmee door te gaan en hier meer energie in te steken. (Zie voor verdere informatie in het hoofdstuk 'Scholarship') Het was al gebleken dat dit een enorm succes was en werd ook nog eens erg goed ontvangen in de lokale gemeenschap. Zelfs de lokale Secondary Girls School in Kessup heeft als dank daarvoor een aantal jaren extra meisjes van de Kayoi Primary School opgenomen in hun school die anders geen kans zouden maken.

Zie voor de meer gedetailleerde verslagen de rubriek Nieuws.

Onze ‘African Son’ Peter is de coördinator en contactpersoon van al onze projecten in Kenia.

Dit succesvolle project Scholarship vergt soms meer dan ons volledige financiële budget.