Stichting Dare, adoptie, projecten, school, scholing Afrika

Peter & Joan gaan trouwen

18 December 2015; Peter gaat trouwen met zijn Joan.

Afgelopen 18 december 2015 is onze “Afrikaanse” zoon Peter getrouwd met zijn Joan en wij mochten daar bij aanwezig zijn.

Peter en Joan waren al “voor de wet” getrouwd en woonden daarom ook al een tijdje samen. Op 22 december 2013 hebben ze een pracht dochter gekregen met de schitterende naam Precious.

Er is de afgelopen jaren enorm voor gespaard en in december 2015 was het eindelijk zover, de bruiloft kon gehouden worden. Er worden namelijk tussen de 800 en 1000 gasten verwacht, wat groots is maar redelijk gebruikelijk in Kenia. De bruiloft wordt “buiten” gehouden waar alle gasten binnendruppelen in tijd dat de kerkelijke ceremonie zich ergens anders afspeelt voor familie en genodigden. Gedurende de kerkelijke ceremonie krijgen alle bezoekers te eten op het bruiloftsterrein. Voorafgaand aan de dag zelf zijn er 3 koeien, 3 geiten en meer dan 30 kippen geslacht. Daarnaast zijn er ruim 200 kilo rijst, 50 kilo aardappelen, 50 kolen en diverse andere lokale groentes bereid. Het bruidspaar krijgt de steun van hun familie, maar ook van de mensen uit hun gemeenschap die geheel vrijwillig dagenlang komen meehelpen.

De bruiloft zelf kent diverse traditionele gebeurtenissen. Naast een soort welkomstdans voor het bruidspaar, is er het aansnijden van de bruidstaart en het uitdelen daarvan samen met speciale kalebassen aan wederzijdse families en speciale gasten. Heel veel toespraken gaan gepaard met cadeaus. Ook worden er cadeaus uitgedeeld door het bruidspaar aan de wederzijdse ouders en familie, een soort overblijfsel van de bruidsschat.

Kortom een fantastische beleving die we niet graag hadden willen missen.