Stichting Dare, adoptie, projecten, school, scholing Afrika

Meubilair lokaal laten vervaardigen

2007: Schoolmeubilair lokaal laten vervaardigen: 20 banken en 8 bureaus.

Dit was ons eerste project: de spaarzaam ingerichte lokalen konden wel wat nieuw meubilair gebruiken. De lokale timmerman heeft wonderen verricht. Mooie, degelijke banken met geïntegreerde tafelbladen waar vele jaargangen kinderen gebruik van kunnen maken.

In 2010 kregen we de kans om een partij afgeschreven schoolmeubilair (180 tafels en stoelen en bureaus) te laten verschepen naar 'onze school' in Kenia. Om deze spullen op de plek van bestemming te krijgen is gebleken dat dit erg kostbaar is. Plus: de lokale vakmensen hebben hier geen baat bij gehad.

2010: Schoolmeubilair

We kregen de kans om in Nederland een partij afgeschreven schoolmeubilair te laten verschepen naar “onze school” in Kenia. Tevens hebben we ca. 800 schoolboeken en de aanschaf van speelgoed bekostigd.

De oude tafels en stoelen waren in Nederland door nieuwbouw aan vervanging toe en dus overbodig geraakt; terwijl het er nog erg goed uitzag. Het ging om circa 180 tafels en stoelen en bureaus.

Ons schooltje kon best wel wat tafels en stoelen gebruiken. Dit is misschien een beetje tegen onze principes in, want we laten het liever lokaal maken, maar deze kans konden we niet laten lopen.

We hebben een container gehuurd en alles op transport gezet naar Kenia.

Men was helemaal in de wolken.

2011: Schoolmeubilair lokaal laten maken

Daarom hebben we besloten om de meubeltjes weer plaatselijk te laten maken. Door ze in Kenia te laten produceren snijdt het mes aan twee kanten: je helpt de school aan extra nieuw meubilair en je steunt ook nog eens de plaatselijke economie met extra werk.

We hebben 110 tafels met banken laten maken. Tijdens ons bezoek eind juli hebben we deze persoonlijk overhandigd.